Popis projektu: Sme projektovým partnerom v projekte ARTEM (Aircraft Reduction Technologies and related Environment iMpact), ktorého cieľom je dozrievanie sľubných nových konceptov a metód, ktoré sú priamo spojené s novými nízkošumovými a rušivými konfiguráciami lietadiel 2035 a 2050.
Projekt získal finančné prostriedky z výskumného a inovačného programu Európskej únie Horizont 2020 na základe dohody o grante č. 769350.
Minulý týždeň sa členovia výskumu PVS práve vrátili z týždenného testovania aerodynamického tunela v INCAS, Bukurešť. Tím vykonával testy na kombinovanom dizajnovom modeli s modulárnymi bodmi pripojenia pre rôzne konfigurácie distribuovaného elektrického pohonu (DEP), navrhnuté a vyrobené spoločnosťou PVS v rámci európskeho projektu ARTEM.
Obrázok 1: Členovia PVS vo veternom tuneli INCAS.
ARTEM (Technológie na zníženie hluku lietadla a súvisiace environmentálne iMpact) je štvorročný výskumný projekt Európskej únie Horizont 2020 zameraný na vývoj nových technológií znižovania hluku pre konfigurácie lietadiel s nízkym hlukom 2035 a 2050.
Účasť spoločnosti PVS na projekte ARTEM je zameraná na výskum nových konfigurácií lietadiel DEP, ktorých globálnym cieľom je skúmanie a znižovanie emisií hluku systémov DEP. PVS spolu s tromi partnermi ARTEM, VKI, ONERA a INCAS, preskúmala dve rôzne konfigurácie takejto integrácie. Maketa sa skladá z hlavného krídla a troch vrtúľ umiestnených pred krídlom, čo vedie k „konfigurácii traktora“ alebo k hornej časti krídla, čo vedie k „tlačnej konfigurácii“.
Obrázok 2: 3D model konfigurácie traktora (hore), konfigurácie čistého krídla (uprostred) a tlačnej konfigurácie (dole).
Po prvé, spoločnosť PVS pracovala na všeobecnej definícii modelu DEP, ktorá definovala všetky potrebné funkčné požiadavky na experiment. Po koncepčnej a predbežnej fáze projektovania nasledovala zvolená koncepcia modulárnej konštrukcie umožňujúcej rozmiestnenie vrtúľ v obidvoch konfiguráciách v rozostupnom, pozdĺžnom a zvislom smere. Profil profilu bol špeciálne navrhnutý pre systémy DEP. Počas predbežnej a podrobnej fázy návrhu sa uskutočnilo dôkladné numerické posúdenie krídla a subsystémov DEP pomocou RANS / URANS CFD.
Obrázok 3: Príklad simulácie CFD pre konfiguráciu traktora. Znázornené sú vektory rýchlosti prechádzajúce cez tri vrtule.
Vo fáze podrobného projektovania PVS dokončil geometriu a dimenzoval štruktúru tak, aby odolala zaťaženiam vo veternom tuneli s minimálnymi výchylkami. Kryt krídla a hlavný nosník boli dimenzované tak, aby mali priehyb menší ako 2 mm na rozpätí 2 500 mm v nominálnom zaťažovacom stave 30 m / s pri maximálnom AoA. Štruktúra bola tiež testovaná numericky pomocou FEM, čo predpovedá faktor bezpečnosti 30 v nominálnom konštrukčnom prípade.
F
Analýza FEM znázorňujúca vertikálny posun
Obrázok 4: Analýza FEM ukazujúca vertikálne posunutie v mm v nominálnom prípade.
Keď bol návrh zamrznutý, spoločnosť PVS dokončila kompletnú technickú dokumentáciu foriem, integrálnych častí krídel a modulov. Modelové krídlo bolo vyrobené podľa najvyšších výrobných štandardov pomocou moderných výrobných technológií. Inovatívne výrobné riešenia boli vyvinuté, keď čelia veľmi obmedzenému priestoru v pásme 300 mm a maximálnej hrúbke prierezu iba 50 mm. Napríklad, horné a dolné krídlo krídla od nábežnej hrany po zadnú hranu obklopujú tlakové otvory s priemerom 32 mm. Maketa hladko kombinuje kompozitné, hliníkové a 3D tlačené časti, aby sa zabezpečila kvalita a technická dokonalosť pri zachovaní konkurencieschopnej ceny.
Otvory pre statický tlak a modulárne snímače dynamického tlaku v plášti krídla. Obrázok 5: Otvory statického tlaku v plášti krídla (vľavo), zabudovanie modulárnych dynamických tlakových senzorov na prednú hranu (vpravo).
Nakoniec PVS spustila simuláciu počas skúšok v aerodynamickom tuneli na INCAS na rýchlosti až 50 m / s. Obe konfigurácie boli úspešne testované vo veternom tuneli INCAS s cieľom identifikovať zdroje hluku a ich relatívne hmotnosti medzi oblasťami krídla a vrtule a medzi tonálnymi a širokopásmovými príspevkami. Experimentálne údaje budú veľkým prínosom pre partnerov úloh pri analýze parametrických citlivosti hluku s cieľom identifikovať parametre záujmu o akustickú reakciu.
Zostavené konfigurácie krídel. Obrázok 6: Zostavená konfigurácia traktora (hore), konfigurácia čistého krídla (v strede) a tlačná konfigurácia (dole).
Pohon DEP sa stal uskutočniteľný zavedením najmodernejších elektrických motorov a ponúka množstvo potenciálnych konfigurácií na znižovanie hluku. Poskytuje viac stupňov voľnosti pri integrácii pohonného systému do lietadla. Preto je spoločnosť PVS intenzívne investovaná do uľahčovania výskumu takýchto tém prostredníctvom implementácie nášho širokého spektra vedomostí a skúseností s cieľom priniesť myšlienky do života vo veľmi rýchlom cykle.
Najvýhodnejšiu konfiguráciu z hľadiska akustického a aerodynamického výkonu vyberie spoločnosť PVS na konci projektu a poskytnú sa úplné odporúčania na navrhnutie najmodernejšieho systému DEP.